Dag 21, zondag 6 augustus 2017 - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Johan Berg - WaarBenJij.nu Dag 21, zondag 6 augustus 2017 - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Johan Berg - WaarBenJij.nu

Dag 21, zondag 6 augustus 2017

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

07 Augustus 2017 | Nederland, Kampen

Dag 21
Zondag 6 augustus 2017

Vandaag gaan we de Mesa Verde bezoeken. Zoals gezegd in het vorige verslag, moeten we met ons eigen vervoermiddel. We vertrekken op tijd, goed 08.00 uur rijden we weg. Na een kilometer of 15 zijn we bij de ingang van het Natuurpark. We moeten eerst tickets zien te bemachtigen voor een toer met een gids voor Cliff Palace.
Dat kan bij het visitorcentre, je kunt niet via internet reserveren, je moet ze persoonlijk afhalen en dat kan vanaf 2 dagen van tevoren. Gisteren hebben we dat niet meer gedaan, dus we hopen dat het nog lukt. We zijn vroeg dus hebben goede hoop.
Jet sprint uit de camper en gaat kaartjes kopen. Het lukt, maar pas de toer van 12.00 uur. We moeten ons dus eerst nog 3,5 uur vermaken in het park. Dat zal wel lukken, we moeten al een uur rijden in het park naar de plek van de toer. Onderweg zijn mooie viewpoints en we willen eerst nog een hike (wandeling) doen. Dit is een tocht van 3,7 kilometer, maar flink omhoog naar 2.569 meter, een behoorlijke klim. Er staat 2 uur voor als we de informatie ter plekke lezen. Het is 08.40 als we beginnen, leuke tocht, net de Oostenrijkse Alpen. Na een goed half uur staan we al aan de top. Mooi uitzicht over het park vanaf hier.
We dalen weer af, stuk makkelijker, en zijn om 9.40 uur weer beneden bij de camper. Wij doen er dus maar een uur over. Keer zo snel dan er voor staat. We worden snelle jelles!

We zitten even in de schaduw van de camper koffie te drinken, lekker is dat, alles bij de hand te hebben. Dan rijden we verder en gaan naar onze plaats van bestemming. Het is een flink stuk rijden en we moeten ook fors hoog de berg op. Ter plaatse kunnen we, na een extra rondje om het parkeerterrein, de camper goed kwijt, we parkeren, eten vooraf even een broodje voor de nodige energie. Nemen weer voldoende water mee en gaan dan naar het vertrekpunt van de toer.

Ter plaatse hebben we al een mooi uitzicht en kijk je ook in de inkeping van de berg, waar de woningen zijn gebouwd die door een indianenstam zijn gemaakt. Wonderlijk zo in de bergen en heel knap gedaan al honderden jaren geleden. Hopelijk kan ik een foto hiervan toevoegen, dat maakt veel duidelijk.
We starten de toer na uitleg van de Ranger die ons gaat gidsen. We dalen af via wat trappen en uit steen uitgehouwen traptreden. Die zijn heel ongelijk, dus het is goed oppassen. Na een korte tocht komen we ter plaatse. We krijgen veel uitleg over het ontstaan van dit dorp in de bergkam, hoe ze leefden hier en dat het ook wereld erfgoed is. Dat snappen we wel. Ook dit is weer uniek!

Na alle uitleg kunnen we nog even rondkijken in het dorpje, dan kun je op eigen gelegenheid via de andere kant er weer uit. Weer steile ladders, nauwe bergspleten, maar leuk om te doen.
Bij de camper is het inmiddels wel tijd om te eten. We lunchen even lekker en rijden dan terug. Op de terugweg pakken we nog wat mooie stopplekken mee waaronder “Park Point Overlook” dit is het allerhoogste punt van het park en we rijden naar 2.613 meter hoogte. Dat is hoog en de camper moest er ook even flink van gieren, maar het ging prima. Vanaf dit punt kun je het hele park en de wijde omgeving overzien. Wel even de moeite waard.
Dan gaan we weer terug, het is nog een heel eind afdalen en inmiddels is het mooie weer overgegaan in donkere wolken en regen.
Terug bij de campground installeren we de boel weer, dat kunnen we in 5 minuten tegenwoordig, dan even een lekker biertje voor de chauffeur. We hadden nog even willen skypen, maar het is inmiddels bijna 24.00 uur in Nederland, dus dat moeten we morgen maar proberen. Daar is het nu te laat voor, we willen niemand van de broodnodige nachtrust afhouden.

Op de camping staat een pooltafel, Lisanne en Vincent doen het graag en vaak. Johan besluit ook eens even mee te doen en leert die gastjes hoe ze een keu moeten vasthouden en hoe ze moeten stoten. Daar hadden ze hun eigen manier voor ontwikkeld…..
Gevolg is wel dat ze na alle goede tips, allebei een keer gewonnen hebben van Johan. Nou ja, de leerling is uiteindelijk altijd beter dan de leermeester….

Dan even lekker douchen, dat kan prima op deze camping, het is allemaal keurig.
Nu zit ik verslag te maken en daarna gaan we aan de koffie. Morgen moeten we naar Alamosa, dat is 316 kilometer van hier. Daar gaan we 2 nachten staan en daar willen we de “Great Sand Dunes” gaan bezoeken.
Weer een hele andere omgeving. Dat horen jullie later.

Voor nu hartelijke groet en liefs,
De Vandenbergjes

• 09 Augustus 2017 - 21:27

H&M:

Tik ik net een reactie is ie foetsie....... De internet verbinding hier in Zuid-Frankrijk is niet al te best. Dan nig maar een keer.
    Het gehecht raken aan de camper herkennen wij. Fijn middel van vervoer. Nog maar even lekker van genieten samen. Maar, Mexico is straks ook lekker.