Dag 31, woensdag 16 augustus 2017 - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Johan Berg - WaarBenJij.nu Dag 31, woensdag 16 augustus 2017 - Reisverslag uit Kampen, Nederland van Johan Berg - WaarBenJij.nu

Dag 31, woensdag 16 augustus 2017

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 Augustus 2017 | Nederland, Kampen

Dag 31
Woensdag 16 augustus 2017

De wekker liep om 06.30 uur af, vroeg voor ons doen hier, maar we hebben dan ook een bijzondere dag voor de boeg.
We ontbijten om 07.00 uur, we eten goed, we moeten er goed tegen kunnen vandaag. We nemen nog wat koekjes en bananen mee voor onderweg, halen onze spullen en dan gaan we naar de Lobby.
We wachten nog geen 5 minuten als er een busje stopt en er iemand roept om mister “Van Den” dat zullen wij wel zijn, dat blijkt te kloppen. We maken kennis met onze gids van vandaag, Eilia
Een enthousiaste man die direct veel vragen stelt, namen, waar we vandaan komen en zo. Ook verteld hij veel over zichzelf en over Mexico en in het bijzonder de Maya’s. Hij is zelf ook een Maya van origine.
We rijden het bewaakte deel uit en gaan de andere gasten halen. We zijn vandaag met 11 man en de gids, dus 12 in totaal. We rijden een heel ander deel van de streek in, Jet en Lisanne doet het denken aan Spoorloos van Derek Bolt. Ze zien hem hier zo lopen op zijn zoektocht naar familieleden.
Het is duidelijk een minder deel, we komen bij een hotel en daar stappen de andere gasten in, 2 Italiaanse stellen, een Amerikaan (grote negroïde man) met zijn dochter, schoonzoon en kleinzoon. Nu we compleet zijn, rijden we eerst naar Tulum, dit is een Maya dorp op een rots aan de caribbien sea, hier leefden de Maya’s. We komen aan, worden naar onze gids ter plaatse gebracht en lopen het dorp binnen. Nu heet het Tulum, vroeger Sama, dat is de originele Maya naam, wat “Sunset” betekend. De zon komt op in het oosten vanuit de zee en schijnt precies in 2 “ Windows” van de belangrijkste tempel. Deze ramen geven ook licht terug waardoor de schepen exact de locatie kunnen zien waar ze veilig door het rif kunnen, naar de haven. Heel bijzonder!

We krijgen een mooie rondleiding, daarna nog een uur om op eigen gelegenheid er rond te lopen en foto’s te maken. Het is indrukwekkend, zeker als je de verhalen erbij hoort. Maar die vertellen we jullie later nog wel.

Na dit gebeuren, gaan we met ons busje naar een plek aan het strand. We drinken wat en dan krijgen we onze snorkel uitrusting. We stappen in een bootje en worden een eind de zee in gebracht. Daar krijgen we ook nog flippers en dan springen we overboord. We gaan snorkelen op het rif. In het begin is even wennen, maar dan gaat het al snel beter. We snorkelen, zien vissen, koraalrif en de gelukkigen onder ons, waaronder Lisanne en Jet, zien zelfs Schildpadden zwemmen. Lisanne raakt ze zelfs aan.
Na een klein uurtje snorkelen, gaan we weer aan boord. Wat een indrukken, wat leuk en bijzonder allemaal.
We gaan weer wat drinken bij een strandtent en daarna gaan we terug naar Tulum. Daar krijgen we eten in een restaurant, nou ja, op het terras. Je kunt kiezen uit 3 menu’s, bief, kipfilet of visfilet. De dames nemen vis, de mannen gaan voor de kip. Het is lekker en veel en er is tijd genoeg, genieten dus.
Eerlijk gezegd hadden we het niet zo goed verwacht.

Na een verkwikkende lunch gaan we in het busje, goed ge-airconditioned, weer op pad voor het slotstuk van deze dag. We gaan naar de “Cenotte” dit is een “Cave” met stallaktieten in de rotsen. Wij gaan onder de grond, in het water in deze ruimtes in de grotten. We rijden eerst een minuut of 20 diep de jungle in, dat is al bijzonder, komen ter plekke. Daar gaan we via een trap door een doorgang in de grond en komen in het binnenste van de rots. We krijgen weer onze snorkeluitrusting, zwemvest, dan het water in.
Elia, de gids, waarschuwde al dat het water de temperatuur had die “Little Willy” werd genoemd. Koud dus…….
We springen erin en snappen direct de bijnaam, het is koud, adembenemend, maar dat komt door de indruk die dit maakt. Het is werkelijk niet te geloven wat we hier zien!
Het is echt een fantastische ervaring, een om nooit meer te vergeten!
We zwemmen door de grotten, door smalle donkere lange doorgangen om weer in grote ruimtes te komen waar we ook weer fraaie gewelven zien.
Er zijn slechts een paar foto’s gelukt, hoop er een paar te kunnen plaatsen.

Na ruim een uur komen we terug op het beginpunt, we gaan uit het water en iedereen is onder de indruk en blij met deze bijzondere ervaring.
We drogen op boven de grond en gaan terug. Een lange rit, maar gelukkig zijn we de eersten die terug gebracht worden. We rijden nu vanaf de andere kant het beveiligde dorp binnen. Het blijkt enorm groot te zijn, dat hadden we nog niet door. De gids verteld dat hier de notabelen en grootverdieners wonen. Volgens hem komen de “Normale” mensen hier niet, behalve om te werken. Onze mede passagiers zijn onder de indruk, ook van de entree van ons hotel. We zijn erg verwend merken we….

Terug eerst even een snack en een duik, dan naar de kamer, douchen en dan weer naar een restaurant om te eten.
We eten weer voortreffelijk en gaan dan naar het Theater waar “Las Vegas Night” is. We hebben optredens van:
- Elvis
- Michael Jackson
- De Beatles
- The Blues Brothers
- Cher
- James Brown
Kortom, een topavond om deze meer dan fantastische dag mee af te sluiten. Nu type ik nog snel even dit verslag, het is 06.18 uur, Nederlandse tijd, dus jullie zijn bijna wakker.
Zijn jullie weer bij, voor nu groeten en liefs.
De Vandenbergjes

• 17 Augustus 2017 - 18:20

Pa En Ma:

Wij zijn ook weer thuis, na 3 mooie dagen met de kleine kostertjes, nu even het verslag gelezen.
    Inderdaad een prachtige dag, dat geloven we graag, ook weer mooie foto's.
    Heel fijn dat jullie zo kunnen en mogen genieten!
    Nog ffentjes hé?
    Lieve groetjes van ons.

• 18 Augustus 2017 - 08:20

H&M:

Wat een dag! Geweldig. Wat een ervaring(en). Dit is genieten met een hoofdletter G.
    Wat een mooie aanvulling op jullie trip in de USA.
    Gr. H&M